استانبول ISTANBUL
استانبول بزرگترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. استانبول به عنوان سومین مرکز بزرگ توریسم جهان محسوب میگردد. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمرهقرار دارد. تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را جدا میکند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیجدر این شهر واقع است.
کلان شهر استانبول به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال ۲۰۱۰انتخاب شدهاست.
استانبول در ابتدا با نام بیزانتیوم شناخته میشد که در سال 667 قبل میلاد ساخته شد و در خلال جنگهای یونانیان و ایرانیان این شهر تحت حکمرانی پادشاهان ایرانی درآمد تا در سال ۱۹۶میلادی سپتیموس سوِروس امپراطور روم با حمله به بیزانتیوم آن را اشغال کرد و بسياری از رومیان به این شهر مهاجرت کردند. تلاش امپراطور برای نامیدن این شهر به نام فرزندش آگوستا آنتونینا موفق نبود و مردم تا زمان تغییر نام شهر به کُنستانتینوپُل (شهر کنستانتین) (قسطنطنیه)، نام رم جدید (Nova Roma) را برای آن بکار میبردند. از سال ۱۹۳۰پس از فتح آن توسط ترکان رسماً استانبول نامیده شد که از نام ایستیم پولی στην Πόλιکه در زبان یونانی به معنی شهر یا مرکز شهراست٬ برگرفته شده است. در سال ۱۷۷۰میلادی سلطان مصطفی سوم با ضرب سکههایی که روی آن نام استانبول نقش بسته بود، به این نام رسمیت بخشید و جایگزین قسطنطنیه شد. در دورهٔ جمهوریت و از روز ۲۸مارس سال ۱۹۳۰ادارهٔ پست ترکیه از تمامی کشورهای جهان خواست تا در مکاتبات خود از نام استانبول استفاده كنند.
تاریخچه استانبول
دوران باستان
استانبول
اولین نشانههای سکونت انسان در استانبول متعلق به عصر مفرغ است نشانههایی از سکونت انسان عهد مفرغ در فکرتپه واقع در بخش آسیایی استانبول پیدا شدهاست. همچنین نشانههایی از سکونت فنیقیها در کادیکوی موجود است.
دوره بیزانس
مستعمره نشینهای یونانی مگارا در سال ۶۶۷قبل از میلاد این شهر را بنا نهادند و به افتخار پادشاه خود بیزاس نام آن را بیزانتیوم نهادند. در زمان جنگهای میان امپراطوری هخامنشی ایرانیان به رهبری داریوش کبیر در خلال جنگ هایشان با یونانیان شهر بیزانس را به تصرف خود در آوردند که تا پایان زمان سلطنت اردشیر درازدست همچنان در اختیار ایرانیان باقی ماند و ایرانیان تا سال ۱۹۶که امپراطوری روم بر این شهر تسلط یافت، بر بیزانس حکومت میکردند.
در سال ۱۹۶میلادی رومیان بر بیزانس مسلط شده و شهر رو به خرابی نهاد به خصوص آنکه رومیان پایتخت جدید خود را به نیکومدیا (کوجاالی کنونی) منتقل نموده بودند. در این سالها گروههای بزرگی از رومیان به بیزانس (استانبول فعلی) مهاجرت کردند. موقعیت سوق الجیشی بیزانس امپراتور کنستانتین بزرگ را وا داشت تا در سال ۳۳۰رم جدید را در محل بیزانتیوم بعنوان پایتخت امپراطوری روم شرقیبنا نهد که پس از مرگ وی این شهر قسطنطنیه یا کنستانتینوپولیس نامیده شد و نام روم جدید به فراموشی سپرده شد
در ۲۹ماه می سال ۱۴۵۳سلطان محمد دوم فاتح بعد از ۵۳روز محاصره در حالی وارد قسطنطنیه شد که توپ او یک حفره بسیار عظیم و بزرگی را در دیوارهای قسطنطنیه ایجاد کرد. محل این حفره امروزه به توپکاپی (دروازه توپ)معروف است. سلطان محمد فاتح پس از فتح استانبول آن را به عنوان سومین پایتخت امپراطوری عثمانیاعلام نمود. پس از فتح استانبول سلطان محمد فاتح کاخ توپکاپی و بازار استانبول را بنا مینهد و مدارس، حمامها و بناهای زیادی در شهر ایجاد میکند. نقش معمار سینان در خلق آثار معماری این دوره برجسته بودهاست.
جمهوری ترکیه
زمانیکه جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳تشکیل شد پایتخت آن از استانبول به آنکارا تغییر پیدا کرد. اما استانبول محوریت خود بعنوان مرکز تجاری، صنعتی ترکیه را حفظ نمود و هم اکنون نیز بزرگترین شهر ترکیه میباشد.
جغرافیا
استانبول در ساحل دریای مرمره قرار دارد و تنگه بسفر که این دریا را به دریای سیاه متصل میکند، از وسط این شهر میگذرد. بخش غربی شهر در قاره اروپا (شبه جزیره تراکیه) و بخش غربی آن در آسیا (شبه جزیره آناتولی) واقع است. وسعت شهر استانبول ۱۵۳۹کیلومترمربع است.
زمینشناسی
استانبول نزدیک گسل آناتولی شمالی واقع شدهاست این گسل از شبه جزیره آناتولی تا دریای مرمره ادامه دارد. دو صفحه از طبقات زمین شناسی، آفریقا و اروپا-آسیا به یکدیگر فشار میآورند این خط مرزی مسئول چند لرزش و لغزش مهلک در تاریخ معاصر بودهاست. در سال ۱۵۰۹زمین لرزهای مهیب موجب ایجاد سونامی شد و دیوارهای ساحلی شهر را تخریب و بیش از ۱۰۰مسجد را ویران نمود و موجب کشته شدن ۱۰۰۰۰نفر شد. در سال ۱۷۶۶مسجد ایوب کاملاً تخریب گشت. در سال ۱۸۹۴لرزش بسیاری از قسمتهای بازار بزرگ استانبول را نابود کرد. یک لرزش در ماه اوت سال ۱۹۹۹در کوجاالیدر ۱۰۰کیلومتری شرق استانبول موجب مرگ ، ۱۸۰۰۰نفر شد.
آب و هوا
تابستانهای گرم و مرطوب و زمستانهای سرد، بارانی و برفی ویژگی آب و هوای استانبول است. میزان بارش سالیانه استانبول به طور میانگین ۸۷۰میلی متر است. میزان رطوبت نيز اغلب زیاد است.
به طور متوسط بیشترین درجه حرارت در طول ماههای مختلف زمستان بین ۷درجه سلسیوس (۴۶درجه فارنهایت) و ۹درجه سلسیوس (۵۰درجه فارنهایت) است. بارش برف در استانبول برای یک یا دو هفته در طول فصل زمستان عادی است؛ اما یکی از این بارشها میتواند سنگین باشد. غالباً این بارش در بین ماههای دسامبر و مارس رخ میدهد.
در ماههای تابستان ازژوئن تا انتهای سپتامبر به طور میانگین درجه حرارت روزها از ۲۸سلسیوس (۸۲درجه فارنهایت) شروع میشود. گرمترین ماه، جولای با متوسط درجه حرارت ۲۳٫۲درجه سلسیوس و سردترین ماه، ژانویه با متوسط درجه حرارت ۵٫۴درجه سلسیوس است. بالاترین درجه حرارت ثبت شده در استانبول ۴۰٫۵درجه سلسیوس (۱۰۵درجه فارنهایت) در آگوست سال ۲۰۰۰و پائینترین درجه حرارت -۱۶٫۱درجه سلسیوس (۳درجه فارنهایت) در فوریه سال ۱۹۲۷بودهاست.
شهراستانبول تا حدودی بادخیز است و به طور متوسط (میانگین) سرعت بادی حدود ۱۷کیلومتر در ساعت دارد. تابستان خشکترین فصل است، هر چند تابستانها هم بارش باران وجود دارد .
بافت شهر استانبول
استانبول به ۳قسمت اصلی تقسیم میشود:
شبه جزیره تاریخی استانبول قدیمی بخشها و نواحی امین اونو و فاتح را در بر میگیرد. این مناطق در سواحل شمالی شاخ طلایی (خلیج) واقع شدهاند که مرکز قدیمی شهر را از قسمتهای شمالی و جوانتر سمت اروپایی جدا و متمرکز میکند. شبه جزیره تاریخی با دیوارههای قسطنطنیه در غرب به انتها میرسد. شبه جزیره توسط دریای مرمره در جنوب و بسفر در شرق احاطه شدهاست.
شمال شاخ طلایی، مناطق تاریخی بَی اوغلو و بشیکتاش هستند که محل اسکان آخرین سلطان بوده و زنجیرهای از روستاهای سابق مانند اورتاکوی و ببک در میان سواحل بسفر ادامه مییابد. در بخشهای اروپایی و آسیایی بسفر، استانبولیهای ثروتمند عمارتهای بزرگ چوبی زیبایی را ساختهاند که این عمارت و ساختمانها یالی نامیده میشوند که به عنوان اقامتگاه تابستانی مورد استفاده قرار میگیرد.
کویهای اوسکودرو کادیکویکه در سمت آسیایی قرار گرفتهاند، در واقع شهرهای مستقلی هستند و امروزه مناطق تجاری و مسکونی مدرنی در آنها ایجاد شده و حدودیک سوم از جمعیت استانبول در خود جای دادهاست.
افزایش رشد اداره و ساختمانهای مسکونی بطور غالب در مناطق شمالی سمت اروپایی متمرکز گشتهاست و بخصوص در زمینه تجارت و مراکز خرید ماسلاک، لونت و اتیلَر که بین پل بسفر و پل سلطان احمد فاتح قرار گرفتهاند، شهرت خاصی دارند.
رشد اقماری استانبول در طول نیمه دوم قرن بیستم بوقوع پیوست، در این سالها بخش مهمی از شهر تحت تاثیر ساخت و سازهای غیرقانونی گسترش یافت اما در سالهای اخیر این مناطق تخریب و توسط ساختمان سازیهای انبوه ماننددنیای من, Incity, دادگاه علیاو پروژههای مشابه که توسط شرکتهای دولتی هدایت میشوند (مانند توکی)، جایگزین شدند.
روش زندگی استانبول
فعالیت فرهنگی، جهانگردی و تجارت و بازرگانی به اهمیت زندگی در شهر ادامه خواهند داد. در حالیکه، رشد جمعیت، ترافیک، جلوگیری از تخریب خانه سازی، تجدید و نوسازی تاریخی ساختمانها و عمارات وطراحی کردن یک جاده حمل و نقلی سوم به بوسفروس به طور همتد، بوجود خواهد آمد. زندگی روزانه در استانبول رنگارنگ و در حال جنبش و ادامهاست همراه با دقت بسیار در نگهداری روم، روم شرقی و عمارتهای ترکی. استانبول اغلب اوقات مرکز و پایتخت ترکیه در مواقع تجارت، پذیرایی، سرگرمی، فرهنگی، آموزشی، خرید، جهانگردی و هنری به شمار میآید. بیش از نیمی از جمعیت در قسمت اروپایی زندگی و کار میکنند. گروه بزرگی از مردم در مناطق مسکونی، قسمت آناتولیایی زندگی میکنند و از پلها و گذرگاهها برای رفتن به کار در شهر استفاده میکنند.
استانبول در دورههای اجتماعی، فرهنگی و فعالیتهای تجارتی و بازرگانی قوی آن بطور زیادی افزایش تنوع و رنگ دارد. در امتداد رستورانهای ترکیهای، خاوردورو روشهای پخت (خوراکها) در حال رشد میباشد در کنار بسیاری از گروهها بصورت جدید رستورانهایی افتتاح شدهاند. در صورتیکه ستارههای مشهور دنیای موسیقی پاپ استادیومها را از جمعیت پر میکردند، فعالیتهایی مثل اُپرا، رقص ورزشی و هنری باله و تئاتر در سراسر سال ادامه داشت.
در طول فستیوالهای فصلی ارکستهای مشهور دنیا، آوازهای دسته جمعی و گروهی، کنسرتها و اثرات جاز در بیشتر مواقع میتوانند در یک خانه کامل هم اجرا شوند. نمایشها در گروهی از مکانها مانند بخشهای تاریخی مانند حاجی ایرن، برج روملی حصاری، یدیکول، حیاط محله توپ خانه و پارک گلانه به خوبی مرکز فرهنگی آتاترک، سالن کنسرت جمال رشید ری و سالنهای مدرن و جدید تئاتر و دیگر فضاهای آزاد برگزار میشود. برای مواردی مثل زندگی شبانه، تعدادی از باشگاههای ورزشی، دیسکوها، بارها (مشروب فروشیها)، چادرهای صحرایی، نمایشگاهها و رستورانها با موزیک همراه هستند. تعداد کلوپها رستورانها و دیکسوها افزایش یافته و به محلهای فضای باز در تابستان منتقل میشوند.
خانههای سنتی که یالی نامیده میشوند را میتوان در طول تورهای قایق سواری بوسفروس مشاهده کرد.زیر ساختهای شهر نشینی دایماً در حال تغییر و تحول است. ساختمانهای سنتی عثمانی از چوب ساخته شده بودند. در دهههای پیشین تعداد زیادی از ساختارهای بلند در نزدیک شهر ساخته شده بودند که این عمل رشد سریع جمعیت را منجر شد. با محاصره شدن شهرها مردم به استانبول به عنوان شهری با سرعت رشد سریع جذب شدند. موفقیت و پیروزیهای زیر ساختاری تا اواسط سال ۱۹۹۰شامل تجزیه و تحلیل مشکل فضولات بهبود شرایط ترافیک و بهبود کیفیت هوا با توجه افزایش استفاده از گاز طبیعی میباشد. علیرغم، بوجودآمدن آلودگی هوا و آب توسط تعداد زیادی از کارخانهها، وسایل نقلیه موتوری و خانوادههای خصوصی، آلودگی هوا توسط ترافیک به نگرانی جمعیت استانبول اضافه میکند. بیماریهای چون برونشیت و آسم بطور معمول در میان ساکنین مناطق بزرگتر و وسیعتر شهر کمتر مشاهده میشود زیرا که تراکم جمعیت در نزدیکی این مناطق کمتر است.
استراحت و تفریح
بیشتر مکانهای عمومی برای شنا کردن در شهر در باکرکوی، کوجوک جکمجه سارییی و بوسفروس میباشند. در بیرون شهر جزایر پرینسس دریای مرمر، سیلیوری و توزلا مانند کیلیوس و سیله در دریای سیاه وجود دارد. جزایر پرینسس، آدالاری، پرنس گروهی از جزایر دریای مرمر، جنوب کارتال و پندیک هستند. کاج و سبک نئوکلاسیک کاج سنگی (چوبی) و هنر عصر جدید روش عمارتهای بزرگ تابستانی عصر عثمانی از قرنهای نوزدهم و بیستم، کالسکههای اسبی (وسایل نقلیه موتوری مجاز نبودند) و رستورانهای ماهی یک هدف عمومی را تشکیل میدهند. آنها میتوانند توسط معبر قایقها و معبرهای پر سرعت دنیز اوتوبوسو از امینونو و کارتال برسند. ۹جزیره، در ۴منطقه قرار گرفتهاست. سیله یک منطقه و پناهگاه ساحلی ساخته شده و مشهور ترکیه در دریای سیاه، در ۵۰کیلومتری استانبول است. کیلیوس یک پناهگاه ساحلی آرام است که از درب شمالی اروپایی بوسفروس در دریای سیاه دور نیست. محل خوبی برای شنا کردن است و در سالهای گذشته در میان ساکنین استانبول به عنوان مکانی برای گردش عمومی بودهاست. کیلیوس یک پارک ساحلی همراه با رستورانها (ماهی) میباشد. مجله" نیوزویک" اخیراً استانبول را شهر متصل کننده اروپا نامیدهاست. بعد از چند دهه از سعی در رسیدن شرقی، افتخارات استانبول در کشف مجدد از یک شناخت مدرن و جدید بود، قسمت اروپایی آن از سردترین شهرها در دنیا بودهاست. زیباییهای زیادی وجود دارد، هنوزه شهر هوای ابری همراه با بازارها، کلیساهای روم شرقی و عمارات عثمانی را دارا میباشد.
جمعیتشناسی
استانبول
ریشه شهرنشینی استانبول توسط بسیاری از جوامع شکل گرفتهاست. اغلب و بیشتر اهمیت و بیشتر جمعیت مذهبی اصلی اسلام است. با توجه به بیکاری بالا در کردستان ترکیه، بسیاری از مردم کردبه استانبول مهاجرت کردهاند. اقلیتهای مذهبی عبارتاند از کلیسای مسیحیان شرقی ارتودکس، کلیسای وابسته به پاپ ارمنیان مسیحی (ارامنه) و یهودیان سفاردیدر دهکدههای کوچک استانبول، ارمنیان، یهودیان و یونیان ساکن هستند.
در برخی از قسمتها مانند کوزگونجوکیک کلیسای ارمنیانبعد از یک کنیسه یهودیان وجود دارد و در بخشهای دیگر جاده یک کلیسای ارتودکس یونان در نزدیکی یک مسجد به چشم میخورد. جایگاه رئیس قسطنطنیه، رهبر روحانی و معنوی کلیسای ارتودکس قسطنطنیه در استانبول است. همچنین براساس آن جا، اسقف اعظم جامعه ترکیه (کلیسای شرقی ارتودکس)، یک اسقف اعظم کلیسای ارمنیان وابسته به پاپ و ترکیه بزرگ در آن جا یعنی استانبول میباشد.
شهر بصورت سنتی، جایگاه رئیس جهانی است، برای بیشتر کلیساهای ارتودکس و اسقفاعظم ارامنه مانند اسقف اعظم جامعه ارتودکس ترکیه همینطور است. اقلیتهای یونانی و ارمنی بعد از تغییرات جنگ جهانی اول که به تبعیض و تفرقه و سرکوب دایمی منجر گردید هنوز در استانبول زندگی میکنند. در سال ۱۹۴۲یک مالیات ویژه تعیین شده بود. در سال ۱۹۶۴تمام یونانیها (در حدود ۰۰۰/۱۰۰نفر) بدون شهروند شدن ترکیه از ترکیه برگردانده شدند. امروزه بیشتر یونانیهای ترکی و ارامنه در استانبول و یا در نزدیکی استانبول زندگی میکنند.
رشد جمعیت
جمعیت شهرهای بزرگی در طول ۲۵سال بین سالهای ۱۹۸۰و ۲۰۰۵بیشتر از ۳برابر شدهاست. ۷۰درصد از تمام استانبولیها در بخش اروپایی و نزدیک به ۳۰درصد در بخش آسیایی زندگی میکنند.
با توجه به بیکاری بالا در کردستان ترکیه، بسیاری از مردم کردبه استانبول مهاجرت کردهاند. امروزه در شهر استانبول چهار میلیون نفر کرد زندگی می کنند. ]
در سال ۱۹۱۴افزایش جمعیت با تکان و لرزش بیش از ۵۰درصدی با توجه به مطالعات برآورده شدهاست. تعداد زیادی از سال ۱۹۲۷تا سال ۲۰۰۰مورد سرشماری و آمار قرار گرفتهاند. تعداد زیادی از سال ۲۰۰۵و ۲۰۰۶براساس محاسبات پیش بینی شدهاند. جمعیت استانبول بین سالهای ۱۹۸۰و ۱۹۸۵به ۲برابر رسید.
اقتصاد
استانبول
استانبول همیشه مرکز زندگی اقتصادی کشور بودهاست که این به خاطر موقعیت اتصالی بینالمللی راههای مرزی زمینی و دریایی میباشد. آن تقریباً ۲۰درصد از کار صنعتی ترکیه و ۳۸درصد از فضای کاری صنعتی ترکیه را شامل میشود. بعلاوه ۵۵درصد از تولیدات شهر ترکیه از تجارت و دادوستد و ۴۵درصد از دادوستد کشور از عمده فروشی و ۲/۲۱درصد تولیدات ترکیه از فرآوردههای انبوه ملی بدست میآید. ۴۰درصد از مالیاتهای جمع آوری شده در ترکیه و ۵/۲۷درصد از محصولات ملی ترکیهاست. تا سال ۱۹۸۰، تولید ناخالص ملی (GDP) استانبول بطور میانگین در یک سال ۵درصد رشد داشتهاست.
دراواخر دهه سال ۱۹۹۰اقتصاد ترکیه و استانبول بطور خاص دچار دو شوک مهم و اساسی شد. اول، بحران اقتصادی آسیایی بین جولای ۱۹۹۷و شروع سال ۱۹۹۸، بحران روسیه بین آگوست ۱۹۹۸و اواسط ۱۹۹۹اثرات منفی در تمام قسمتهای اقتصادی داشت به خصوص در میان صادرات، بر این اساس، یک شکل گیری جدید و مجدد اقتصادی استانبول در شروع و اواسط ۱۹۹۹مشاهده شد.
زمین لرزهای که مرکز آن در کجاعلی بود در ۱۷آگوست ۱۹۹۹، با دومین شوک بزرگ اقتصادی برای شهر از شرق بعد از بحران موجود در روسیه ترکیب شد.
بخشی از کاهش نیروی انسانی و سرمایه به علت بلای طبیعی، یک کاهش در GDPحدوداً ۲درصدی بودهاست. با وجود این رکود اقتصادی، اقتصاد استانبول در سالهای اخیر بهبودی یافتهاست. امروزه استانبول مرکز صنعتی ترکیهاست. بسیاری از نقشهها و طرحهای تولیدی اصلی در شهر متمرکز شدهاست. استانبول و ایالات اطراف آن کتان، میوه، روغن زیتون، ابریشم و تنباکو تولید میکنند. فرآوردههای غذایی، تولید منسوجات، محصولات روغنی، مواد لاستیکی و فلزی، چرم، مواد شیمیایی، الکترونیکی، شیشهای، ماشینی، کاغذ و محصولات کاغذی و نوشیدنیهای الکلی از تولیدات صنعتی مهم شهر میباشند.
چشم انداز اصلی دیگر از اقتصاد استانبول (Tourism) گردشگری و جهانگردی است. هزاران هتل و صنعتهای دیگر مرتبط با جهانگردی در استانبول وجود دارد که به گردشگران و بازدیدکنندگان به طور حرفهای خدمت میکنند.
حمل ونقل
ترافیک راه آهن
شهر استانبول شاهراه ارتباطی بین نواحی مختلف دنیا است و جادههای بینالمللی فراوانی از آن عبور میکند.
ترافیک هوایی
استانبول ۲فرودگاه بینالمللی دارد: بزرگترین فرودگاه، فرودگاه بینالمللی آتاترک در یسیلکوی، ۲۴کیلومتری مرکز شهر میباشد که از طرف و قسمت اروپاییی استفاده میشود اما در حال حاضر درون شهر است، فرودگاه جدید، فرودگاه سابیها جوکین در ۲۰کیلومتری شرقی از طرف آسیایی و ۴۵کیلومتری شرقی اروپایی مرکز شهر قرار گرفتهاست.
ترافیک راه آهن
تونل 1857 استانبول متروی استانبولدومین خط مترو در جهان پس از متروی لندن است که در سال 1863 ساخته شده بود.
ایستگاه سیرکجی، آخرین توقف گاه یا ایستگاه برای تمام راه آهنها در سمت اروپایی است. فقط یک مسافت طولانی روزانه پیموده میشود (به بخارست). دورتر از بوسفروس در ایستگاه حیدرپاشا راهها چندین برابر در طی روز به آنکارا سفر میکنند و کمتر از مقصدهای دیگری در آناتولیا عبور میکنند. در حال حاضر ۲ایستگاه وجود دارد که توسط گذرگاه بوسفروس متصل میشود. پروژه مارمارای سرانجام به سیستم ریلی با یک ایستگاه تبادل کننده متصل خواهد شد که همچنین با سیستم متروهم در ارتباط خواهد بود.
آزادراه حمل و نقل و ترانزیت اروپایی (TEM) سه جاده اصلی هستند که از مرز اروپایی به ترکیه و از قسمت مرز درون شهری به شرق میرسد. آزادراه ویژه نزدیک استانبول به خوبی گسترش یافتهاست و بطور دائم در حال گسترش و توسعه یافتن است. آزادراه به آنکارا و ادرینه میرسد. همچنین ۲شاهراهدور شهر وجود دارد. قدیمی تر آن E۵نامیده میشود که اغلب اوقات برای ترافیک درون شهر مورد استفاده قرار میگیرد، در صورتیکه اخیراً بیشتر TEMبزرگراهی است که اغلب توسط ترافیک درون شهری یا بین قارهای استفاده میشود.
پل بسفر و پل سلطان محمد فاتح نسبتاً (بطور نسبی)، برای این ۲بزرگراه، گذرگاه تنگه بوسفروس را فراهم میکنند.
کشتیرانی
قسمتی از استانبول در کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است. بخش قدیمی در golden Horn(برج طلایی) بطور عمده برای کشتیرانی خصوصی بکار گرفته میشود. سرویسهای معینی به خوبی سفرهای دریایی در چند قسمت وجود دارد مانند: پیرئوس، یونان؛ دوبرونیک، کرواسی؛ ونیز، ناپل، ایتالیا؛ مارسی، فرانسه؛ حیفا، اسرائیل در دریای مدیترانه و همچنین اودسار، اوکراین در دریای سیاه.
مسجدهای تاریخی استانبول
ایاصوفیه که پیش از جمهوریت مسجد ایاصوفیه بودهاست.
مسجد سلطان احمدیا مسجد آبی.
مسجد فاتح
مسجد سلیمانیه
مسجد بایزید
تعدادی از جاذبه های گردشگری استانبول
ایاصوفیا
مسجد سلطان احمد
کیزکوله سی (برج دختر)
مینیا تورک
استانبول بوغازی (تنگه استانبول-بسفر)
روملی حصار ( قلعه رومی)
یدی کوله (هفت برج)
گالاتا کوله سی (برج گالاتا)
کاخ توپکاپی
کاخ بیلر بی
کاخ چیراغان
کاخ های دلما باهچا
بام استانبول (تپه های چاملیجا)
تور استانبول هتل 4 ستاره سقوط ****
توراستانبول هتل چهار ستاره فرونیا****
تور استانبول هتل 5 ستاره گرند جواهر*****
تور استانبول هتل پنج ستاره سورملی*****
تور استانبول هتل 4 ستاره کریستالCRYSTAL ****
تور استانبول هتل 4 ستاره زوریخZURICH ****
تور استانبول هتل 4 ستاره مترو پارک****
تور استانبول هتل 4 ستاره گرند اوزتانیک****
تور استانبول هتل 4 ستاره گلدن پارک****
تور استانبول هتل 4 ستاره پارک سیتی****
توراستانبول هتل چهار ستاره ارسین تاکسیم****
تور استانبول هتل 4ستاره یورو پلازا****
تور استانبول هتل چهار ستاره لارس پارک****
تور استانبول هتل پنج ستاره الیت ورد*****
تور استانبول هتل پنج ستاره د مارمارا*****
تور استانبول هتل پنج ستاره گرند هایت*****
تور استانبول هتل پنج ستاره ریتز کارلتون*****
تور استانبول هتل پنج ستاره سوییس*****
تور استانبول هتل چهارستاره کلاس****
تور استانبول هتل چهارستاره ویچنزا****
تور استانبول هتل چهارستاره ونرا****
تور استانبول هتل چهار ستاره گرند حالیچ****
تور استانبول هتل پنج ستاره ریکسوس*****
تور استانبول هتل چهار ستاره ایکبال دلوکس****
تور استانبول هتل پنج ستاره هیلتون*****
نرخ تور استانبول هتل پنج ستاره دیوان*****